Jordanaz.reismee.nl

Treinreis naar Chengdu

Een treinreis door de bergen waar koolzaad velden met hun gele kleur de terrassen domineren. De trein is met schotten opgedeeld waar tussen zes bedden hangen. Steeds drie bedden boven elkaar. In de trein ontmoeten we drie Chinezen die voor zaken in Xian waren. Ze vinden onze manier van reizen erg interessant en vragen hoe we eten bestellen in restaurants zonder Chinees te kunnen. Wij laten ons boekje zien waar we wat Chinese karakters in hebben geschreven zoals groente, vlees, tofu, specialiteiten etc. Ze moeten er om lachen maar vinden het wel een goeie van ons. De trein rijdt langzaam door de bergen en als we een tunnel uitrijden is het landschap veranderd in een wit sprookjesachtig berglandschap. Wij liggen rustig op onze bedden en genieten van het uitzicht. Na een uurtje zijn we de hoge bergen weer uit en stopen we bij een stad (een dorp voor Chinese begrippen). Bij ons komen een oma met dochter zitten die eigelijk een plaats hadden op het bovenste bed. Wij laten ze beneden liggen wat ze erg waarderen. De tijd gaat langzaam. Soms zitten we bij het raam en soms liggen we op onze bedden. In het landschap zien we langzaam in de dalen de terrassen met gele bloemen. Het blijken koolzaadvelden te zijn. Ook grote bamboe- en siergras soorten zien we steeds meer. Als de trein s'avonds Chengdu binnen rijdt hebben we onze instant noodels al op, net als de rest van de Chinezen in de trein. We stappen uit en kunnen gemakkelijk de metro vinden om bij ons hostel te komen.