Jordanaz.reismee.nl

Tiararesort en Ger tent

We werden wakker in de geur van branden kolen en moesten ons klaar maken voor de de aankomst in Ulaan Bator. Toen we aankwamen op het station en uitstapten namen we afschijd van Erika. Op het perron vroegen veel mannen of we een taxi wilde. Maar wij wenkte ze af en liepen verder. Verderop werden we verwelkomt door een hele aardige Mongoolse vrouw. Zij vertelde dat het 47 graden vroor, wat we wel merken. We hadden het echt super koud met onze termokleding met dubbele flees en jas. We reden met haar naar een hotel waar we konden ontbijten. Dat was voor ons echt heerlijk. We kregen een gebakken eitje met een pittig worstje, kaas en brood met jam. Verder dronken we thee. Nadat we klaar waren reden we naar het huis van onze begeleidster om haar zoontje op te halen. We reden over een weg met gaten en aftandse flat gebouwen en grote reclameborden. Uiteindelijk stopte we bij een flat die er nogal verpaupert uit zag. Ze verzette de auto nog een keer omdat ze een paar mannen die voorbij kwamen lopen niet vertrouwde. We kwamen uiteindelijk in haar appartement dat er erg mooi uitzag tot onze verbazing. We begroete haar man en kind en konden even onze mail checken. Daarna reden we verder door Ulaan Bator. Onze gids vertelde over de gebouwen die we zagen en we konden ook even pinnen bij een bank. Onze bank passen werkte niet dus moest Joris met zijn credit card pinnen. We pinden één ton aan Tugriks, dat is 55 euro. Toen reden we verder door en zagen oude vrachtwagens die tot 4 meter boven de laadbak waren gevuld met schapen vacht. Ook zagen we onderweg naar het Tiararesort liftende mensen en houten huizen afgewisseld met Ger tenten. We stopten nog bij een heilige plek die bestond uit een hoop stenen met daarboven stokken met doeken en vlaggetjes. Ze vertelde dat dit een plek is waar je wensen kan doen. We liepen drie rondjes om de heilige plek en zij wenste voor ons een goede reis zei ze. Daarna reden we verder en kwamen bij het resort. We kregen daar thee en we konden daar opwarmen. Na een uurtje gingen we naar de Ger tent waar de kachel al stond te branden. Het was nog niet heel erg warm en onze voeten waren net ijsklompjes. We stookte de kachel flink maar het werd niet warmer dat 10 graden binnen. Handige zo'n thermometer Willemyn en Joren, bedankt! We hebben uiteindelijk in het hotel geslapen omdat het te koud was in de Ger tent. We kregen een mooi kamer met een luxe massage douche. In het hotel hebben we nog gepoold op een enorme tafel en samen met onze begeleidster en haar zoontje hebben we nog in het karaoke zaaltje gezongen. Twee keer viel het licht uit in heel de omgeving. Dit kwam waarschijnlijk door een sneeuwstorm in Ulaan Bator. De opkomende zon scheen tegen de bruinrode rotsen aan. We werden langzaam wakker en ontbeten heerlijk. Daarna wilde we gaan douchen maar vanwege de kou was op onze verdieping geen warm water. We konden bij een andere kamer douchen. Vervolgens hebben een wandeling gemaakt naar een nabijgelegen rots. Vanuit hier hadden we een mooi uitzicht over de vallei. Onze gids vertelde dat ze hier 3 dagen geleden wolven hadden gehoord en dat we dus moesten oppassen. Toen we dan ook terug liepen naar het resort zagen poot afdrukken in de sneeuw van de wolf. Het was al snel weer 1 uur en we konden middag eten. We kregen typisch Mongools eten. Noodels met vlees en een klein beetje groeten. We merkten echt dat bij elke maaltijd vlees zit. Na heerlijk gegeten te hebben kleden we ons weer dik aan voor een wandeling. We reden eerst naar de turtle rock, je raad het al, een rots die op een schildpad lijkt. Vanaf daar liepen we terug naar het Tiararesort. Het was mooi om door het besneeuwde landschap te lopen. We zagen wat wilde koeien en honden lopen en soms kwam er een auto voorbij racen. De wind was wel erg koud maar we waren al snel weer bij het resort waar we konden opwarmen. Een maal binnen hebben we nog even gesport, tafeltennis, poolen op een snookertafel en yatzee. Daarna zijn we weer heerlijk gaan slapen.

Pepijn

"De opkomende zon scheen tegen de bruinrode rotsen... "een aantal erg mooie beelden in dit verhaal. De oude hoogbouw, een klein heiligdom van stokken en stenen... Erg mooi. En 't klinkt alsof 't avontuur nu echt begonnen is. 47 graden onder nul!! Ik geniet erg van de Californische zonneschijn, maar zou 't toch graag een keer meemaken.