Jordanaz.reismee.nl

St. Petersburg

Dag 1 St. Petersburg. We werden om 10 uur wakker. Heerlijk ontbeten met brood kaas eitje, ham, jus en thee. Super mooie stad, wel een van mooiste van Europa vinden we. Buiten is het goed koud zo'n -15 graden, de temperatuur verschillen tussen binnen en buiten is 30graden. Er zijn alleen maar grote winkelhallen waar het lekker warm is. De Hermitage is een super groot en mooi gebouw. De ene grote zaal na de andere met mooie kunst verbaasde we ons over. Nederlandse schilderijen zagen we hangen maar ook van Monet. Buiten weer aangekomen zagen we dik ingepakte mensen in bonte kleding, zelfs Dave. Dave had het koud. We hebben allebei onze termokleding al aan. S'avonds onze eerste wodka van een dame in klederdracht gekregen en Stoganoff gegeten. Daarna liepen langs de Irispub waar we een halve liter bier dronken en een sjaal van SC Herenveen zagen hangen. We waren kapot toen we in ons hotelkamer aan kwamen. We sliepen om 22:30 uur. Dag 2 We stonden om 8:30 uur op. Dat is dus half zes Nederlandse tijd. Beetje suff ontbeten en toen de kou in. Half elf kwam de zon pas op terwijl wij over de rivier de Neva liepen. Onze tenen vroren er bij af dus vluchten we snel een warm gebouw in. Na wat opgewarmd te zijn liepen we naar de vestigingsstad. Dit viel zwaar tegen en toen we het café in stapten en de stroom uit viel dachten echt waar zijn we in beland. Na het drinken van de cappuccino liepen we verder langs het voetbalstadion en langs de Universiteit. We kregen het super koud, zelfs zo koud dat we er hoofdpijn van kregen. Ergens in een tentje aten we wat championnen soep en Russische crêpes met vlees en cranberry erin. Toen merkten we dat we water te kort kwamen en kochten 3 liter water zodat we een voorraadje hadden. In het hotel hebben we even uitgerust om vervolgens wat te gaan eten. Nadat we wat hadden gegeten gingen we voor het eerst de metro in om naar het IJs Paleis te gaan waar een ijshockey wedstrijd werd gespeeld. Toen we uit het metrostation Pr. Bolshevikof kwamen zagen we alleen maar hoge flats van 20 verdiepingen hoog. Dit is dus een buitenwijk van St. Petersburg. We konden nog net twee kaartjes krijgen voor de wedstrijd. In het stadion kunnen ongeveer 15.000 mensen die met zijn alle op super stijlen tribunes zaten. Wij zaten aan de lange kant van het veld en dan helemaal bovenin. Om ons heen kwamen steeds meer Russen zitten met sjaaltjes van CKA (thuis ploeg). Zij moesten tegen Torpedo, van de stad Nizjni Novgorod ongeveer 1100km van St. Petersburg af. Een lichtshow en flink geroffel zorgde vooraf aan de wedstrijd voor een opzwepende sfeer. De spelers kwamen op en de wedstrijd begon. Drie keer een rond van 20 min. werd er gespeeld. Het werd 8-3 voor CKA wat natuurlijk de wave veroorzaakte in het stadion. Super gaaf om mee te maken. Na de wedstrijd was het even dringen in de metro en voor 50 cent konden weer een rit maken naar het centrum. We sliepen rond 23:30 uur.

Mária

Wat gaaf om in zo'n mooie stad rond te lopen! Leuk om al die mooie gebouwen te zien en dan nog eens een wedstrijd mee te maken! Gaaf hoor!! Veel plezier!! Grtjs

Frans en Jeannette

Da's weer wat anders dan een ijshockeywedstrijd van Destil Trappers, hè Dave. Jammer dat er in de Irispub in St. Petersburg nu géén sjaaltje van Willem II of NAC hangt (volgende keer meenemen!). Heren, nog een fijne dag morgen in St. Petersburg en dan op naar Moskou. En denk eraan: goed aankleden!!!!
Liefs

im

denk maar aan mij lief broertje dan wordt je vanzelf warm van binnen...werkt dat niet adviseer ik veel wodka

Joris van Iersel

Vet hoor!!!
Geniet van jullie reis en ik hoop nog veel mooie verhalen te lezen!
Groetjes!

Peter

En ik maar denken dat jullie juist grote fans waren van Torpedo!? Overlopers! ;-)
En drinken, broeders. Veel drinken. Ik mag aannemen dat jullie dat na jullie opleiding nu wel gewend zijn!? Haha!

ENJOY!

Greetz!

Willemyn

Ha, leuk wat van jullie te horen! St. Petersburg schijnt echt prachtig te zijn, bijna iedereen die er is geweest wil terug. :) Hier valt het mee met de koud, het heeft vannacht 1 graad gevroren, dat is wel effe wat anders bij jullie. Veel plezier! Liefs!

Pepijn

Tof te lezen mannen! Goed idee om een voetbal wedstrijd te bezoeken. Nog culturele verschillen opgemerkt tussen de hooliFans daar en hier in nederland?