Jordanaz.reismee.nl

Moskou

Een Russische stem kwam door de luidspreker heen die ons wekten. Half versuft deden we onze kleren weer aan. Dave kwam van de wc terug en raadde mij niet aan om te gaan vanwege de stank en de kleine opening waar de uitwerpselen door heen moesten. Ransig, maar dat kan erger worden naarmate de reis vordert. We stapten de trein uit en moesten op eigen gelegenheid naar het hotel. In de metro liepen we suf rond en we konden de borden nauwelijks ontcijferen. Joris nam het voortouw en zo namen we de goeie metro. In de metro liep een zwaar vermagerde hond te schrooien naar voedsel, we dachten meteen aan onze Rabius vaccinatie. We liepen naar het hotel vanuit de metro en zagen het langzaam licht worden. Dave had het niet meer vanwege de sigaret die hij niet kreeg aangestoken. Joris liep nog steeds mank. Bij bet hotel aangekomen kregen we te horen dat er een internationaal schaaktoernooi is, waardoor wij nog niet onze kamer op konden. Wij hebben toen vervolgens voor 200 rubles de tas laten opbergen door een of andere vage piepo die het geld in zijn eigen zak stak. Terug de metro in zonder kaart van Moskou gingen we een beetje op de gok naar een punt in de stad. We kwamen uit op een kathedraal genaamd De Christus-Verlosserkathedraal (Russisch: ???? ?????? ?????????, Chram Christa Spasitelja). We liepen daar naar binnen en onze mond viel open van verbazing. Alle muren en plafonds rijk gevuld met schilderingen en gouden letters maakten ons stil. Een van de mooiste kerken die we ooit gezien hebben. We liepen verder en aten rond half één in een wilde bean tent ons eerste broodje van de dag. Na het uitpuffen liepen we naar Saint Basil’s Cathedral, die we in de verte al zagen staan. Onderweg zagen we ontiegelijk veel limousines met pas getrouwde stellen die uitstapte en op de foto werden gezet door hun persoonlijk fotograven. We liepen verder en naarmate we dichterbij kwamen vonden de kathedraal hier in Moskou minde mooi dan in St. Petersburg. We liepen verder het Rode plein op en keken onze ogen uit. De grote rode muur van het Kremlin domineerde ons beeld. Verder zagen we de uiteindelijke rustplaats van illustrious former Russian Marxist activist Vladimir Lenin. We gingen ook even aan de overkant een groot gebouw in. Tot onze verbazing was het een winkel mall die uit drie hallen bestond en 4 verdiepingen. Super chique interieur met alleen maar merk winkels domineerde het beeld. Terug op het rode plein liepen we verder om de muur van het Kremlin. We wilde wel het Kremlin van binnen zien dus kochten we kaartjes. Een maal binnen zagen we 4 a 5 kerken bij elkaar met gouden torens. Wat ons ook al in St. Petersburg op viel, waren de grote pijpen waar rook uit komt die naast de mooie torens de skyline vullen (dit is later op de foto's terug te zien). Na wat gegeten te hebben gingen we met de metro terug naar ons hotel. Onderweg in de metro kwamen er opeens oude oorlogshelden binnen zetten. Deze dwongen respect af met geamputeerde benen en voeten en smeekten om geld. Dit was even schrikken. In het hotel aangekomen plofte we neer op ons bed en hebben heel de avond relaxed gedaan. we sliepen rond tien uur.

Jeannette

Oké, dit is dus het echte Rusland? En nu, vier dagen in de trein, succes heren. Geniet van het uitzicht of niet! O ja, Dave ik dacht dat je je laatste sigaret al op had?

im

ey broertje, wist je dat je.... ene clubje heeft gewonnen maar je andere helaas verloren.
wist je dat...je zusje waarschijnlijk naar zuid-afrika vertrekt voor weekje meivakantie (lekker warm)

Familie Beunis

Ha Dave en Joris,

Dat reis je mee is echt heel leuk hopelijk houden jullie het vol iedere dag te schrijven,maar het wordt wel erg meeleven als jullie die siberische kou ook naar nederland sturen die mag je daar houden hoor.
Succes in de trein.

Wiesje

Het lijkt alsof jullie verhalen over de kou bij het lezen hier ook steeds erger wordt, brrr op dit moment in NL: kouder en kouder en sneeuw en nog veel kouder....
In ieder geval nog veel sterkte daar, mbt afgevroren tenen etc. En Dave die z'n sigaret niet aan kreeg? Net goed :P Je had beloofd te stoppen he ;) haha!!!!

Have fun daar, we houden jullie in de gaten!!

Tieske

Heren,

Klinkt allemaal erg avontuurlijk man! Geniet er van!

Groet, Ties en Marie

Paul en Rianne de Raad

Hoi Dave en reisgenoten,

Wat een geweldige, avontuurlijke reis die jullie gaan maken. Geniet van alle indrukken en belevenissen.....dan reizen wij via jullie verhalen een beetje met jullie mee.
Veel plezier!!

Groetjes Paul en Rianne

Anja Moerkens-Ketelaars

Hoi Dave en reisgenoten.
Wat een ervaring, echt super gaaf !
Ik hoorde dit van Harrie en Annelie, En heb al jullie verhalen gelezen.
Ik blijf jullie volgen.
Groetjes Anja

Pepijn

Moskou! Tjonge... waarom hinkte Joris? Of heb ik dat gemist in een eerder verhaal?