Jordanaz.reismee.nl

Beijing

Bezoek aan het zomer paleis. De gebouwen met mooie uitzichten over het meer de bergen en de stad waren erg mooi om te zien. Een mooi stukje elementen werk met grote rotsblokken en straat werk verbaasde ons. We besloten om het grote meer heen te wandelen. Maar de wind was nog wel koud, zeker toen we een half uur om het meer aan het wandelen waren. Maar we beten even door en beklommen loopbruggen zo hoog als huizen. Eenmaal het mooi zomer paleis gezien te hebben gingen we terug naar de metro. Onderweg dachten we leuk door een fiets mannetje gebracht te worden naar de metro. Maar die vroeg uiteindelijk meer geld dan we dachten te moesten te betalen. We hadden meteen het idee opgevat om de volgende keer van te voren te betalen. Het Beijing urban planning exhibition center. Dit was echt geweldig voor ons als Landschapsarchitecten om heen te gaan. We kregen verschillende maquettes te zien van Beijing. Onder andere het Olympisch park, de financiële zone met de wolkenkrabbers en de verboden stad. Als pronkstuk kregen we een show te zien op een maquette waar zowat heel Beijing opstaat. We keken onze ogen uit en kregen een goed beeld van Beijing zo. Er waren ook vroegere masterplannen te zien en structuurkaarten van Beijing. Bijvoorbeeld hoe het watersysteem of de infrastructuur loopt. Het was voor ons wederom weer een erg geslaagde dag. We hadden nog ergens gegeten waar je je eigen ingrediënten kon samenstellen. Joris had de ingrediënten uitgekozen zoals tofu, iets van vis, ui, rijst etc. Dit kregen we in een grote bak waar we uit moesten eten, de rijst kregen we apart. We hadden voor 12 euro ons helemaal vol geheten. Carnaval is begonnen in het zuiden van ons land maar wij gaan naar de Chinese Muur. Vroeg moesten we uit de veren om vervolgens met een busje naar de Great Wall gebracht te worden. We reden 2,5 uur zigzag door het verkeer waarna we de muur in zicht kregen. De zon scheen op de muur en onze bergschoenen zette de eerste traptreden op de Chinese muur. We liepen langs 22 torens. Naarmate we dichter bij de laatste toren kwamen werd de muur steeds moeilijker om te bewandelen. Het ging van treden naar ruïnes waar we overeen moesten klauteren. Onderweg hadden we tijdens het bijkomen van de grote klimmen mooi uitzichten op de muur. Aan het einde van de trip moesten we nog 40 min. terug naar de bus lopen en de lange rit terug naar het hostel rijden. We waren uitgeput toen we in het hostel terug kwamen. Bij de lounge in het café met wat thee en een stokbroodje besloten we voor het avond eten Peking eend te gaan eten. We hadden veel honger dus bestelde we redelijk wat eten. De Peking eend was lekker maar Joris vond het niet heel bijzonder. Dave vond het wel goed te eten, behalve het vel was minder lekker. Weer bij het hostel aangekomen hebben we de kaart van China gepakt om een globaal plan te maken voor de reis. Het schema ziet er als volt uit: Shanghai, Hangzhou, Wuhan, Xian, Chengdu, Lijang, Kumning, Guilin, Nanning, Hanoi. Een rustig dagje groet uit tot een heftige nacht. We sliepen lekker uit en ontbeten en douchte heerlijk. Even lekker rustig aandoen was echt lekker, we voelden ons erg goed na deze ochtend. We gingen op de middag naar een game center waar allemaal Chinezen aan het world of warcraft spelen waren. Wij gingen kijken of we de foto's konden uploaden maar helaas was het internet voor Europese en Amerikaanse sites half geblokkeerd. Uiteindelijk de foto's naar Mehrnaz kunnen sturen die ze op de site heeft kunnen zetten. Rond drie uur stonden we weer op straat en gingen naar de Tempel van de hemel. Dit was wel mooi en vooral ook het park vonden we leuk. Chinezen deden in hef park kaart spelletjes en sport oefeningen wat leuk was om te zien. Ook het design van het park en sommige details zoals bestratingen en boomsoorten kregen onze aandacht. S'avond zaten we in de bar naast ons hostel en vroegen aan de barman of hij nog een leuke nacht club wist waar we heen zouden kunnen. Hij wist er een en vertelde ons hoe we er moesten komen. We gingen met de taxi die als een gek door het verkeer croste. We werden afgezet bij een straat met verschuilde clubs. De club met de naam Propaganda die ons was aangeraden zagen we meteen. Wij gingen naar binnen en werden als koningen ontvangen. We hoefden geen entree te betalen en kregen gratis drank van de dames aan de bar. We zagen naast Chinezen ook Europeanen en Amerikanen. Iedereen waar we mee praatten studeerde aan de Universiteit in Beijing. Het was erg gezellig en we gingen naar de dans zaal waar we aardig los gingen. De Chinezen vonden ons echt geweldig, maakte plaats voor ons en bestelde drinken als we dat graag wilde. Op een gegeven moment hadden we elkaar lang niet meer gezien omdat we het zo gezellig hadden met andere mensen. Uiteindelijk kwamen we elkaar weer tegen. Dave voelde zich niet echt lekker en vluchtte naar buiten waar hij over zijn nek ging, details besparen we jullie. Joris hield een taxi aan en zo kwamen we bij ons hostel terug. Lekker uitslapen waarna we het olympisch park bezochten. We hadden allebei een kater toen we wakker werden. Douchen en wat eten hielp wat dus konden we redelijk fris naar het olympisch park gaan. De metro's en de stations waren een stuk moderner toen we het olympisch park naderden. Ook toen we uitstapten en het metro station uitliepen merkten we meteen aan het moderne design dat we in het park waren. Alles zag er netjes en verzorgd uit. Via een roltrap kwamen we op de strip die van Noord naar Zuid dwars door Beijing loopt. De strip is een recht lijn die een grote boulevard is maar ook dwars door de verboden stad loopt, precies midden door de hoofdgebouwen van de keizers. In het olympisch park is de strip 30 meter breed en staan aan weerszijde de stadions. Zo ook het Nest en de water cube, deze twee stadions zijn we binnen gegaan. Het was leuk om binnen te kijken en voor te stellen toen de spelen er bezig waren. Bij de water cube konden we ook even lekker opwarmen maar we merkte al snel dat we nog erg lam waren van de avond ervoor. We stapten weer op en gingen terug de metro in om naar het hostel terug te gaan, wat te gaan eten en vroeg te slapen.

Jeannette

Zo heren, jullie hebben je visitekaartje afgegeven in het uitgaansleven van Beijing. De foto's zijn trouwens geweldig, geven een goede indruk van jullie reis tot nu toe.

Veel plezier in Shanghai.

Liefs,

Ties

Dave! Waar was je nou jongen! We hebben je gisteren gemist!! Veel plezier verder!!!!

frans.buitendijk

joris, dave,

volg jullie avonturen met belangstelling omdat ik op delen van jullie reis ook ben geweest. tip: als je VOORAF onderhandelt over een prijs neem dan daarna een ballpoint en schrijf de overeengekomen prijs in je hand. laat dit zien en vraag om een ok. bij afrekenen kun je daar zoals ik zelf ook ervaren heb in beiing wel eens voordeel van hebben. ok - deal kent iedereen of anders leer je dit woordje even in de lokale taal. veel plezier verder en geniet van Xian (je zult er niet alleen zijn maar het is er fantastisch)

naz

"Dave voelde zich niet echt lekker en vluchtte naar buiten waar hij over zijn nek ging, details besparen we jullie." Whahahahahahaahhahahahahahhahahahahahahahahahaha. ik zie het helemaal voor me. Joris allemaal dansen en sjansen. Dave allemaal kotsen... geen succes. whahah. goed verhaal.

Peter

Aaaah! De foto's zijn PRACHTIG! En wat heerlijk om jullie verhalen te lezen. De maaltijden, de gebouwen, de mensen, het uitgaan: wat een mooie ervaringen allemaal! ENJOY! :-))

Willemyn

Geweldig om jullie foto's te zien. Jullie hebben die prachtige plaatjes in het echt gezien, wauw! Het is leuk om jullie verhalen te lezen en de reis een beetje te volgen. Kleine update uit Nijmegen: Mare is aan het oefenen met praten, ieder ochtend bij het aankleden heeft ze het over 'koekkebakke' (= pannenkoeken)
Goede reis! Liefs je zus

Willemyn

Oja... en wat ik me afvroeg: sommige Chinese studenten in Wageningen die hadden een heeeeeel sterke rijstlucht bij zich, voor nederlandse begrippen niet zo fris. Hoe is het met de chinezen daar?

Mária

Wat leuk om jullie mooie verhalen steeds te lezen en de prachtige foto's te zien, en dan te bedenken dat jullie deze beelden de hele tijd in het echt zien, wat een geweldige belevenis zo'n reis!! En zo te lezen zijn jullie nog veel meer van plan! We volgen jullie steeds met wat jullie schrijven! Genieten en een fijne reis verder!!

Joris

In de metro en op straat ruik je wel die geur maar dat begint steeds meer te wennen.
Leuk van Mare te horen!!