Jordanaz.reismee.nl

Shanghai

Bezoek aan Yuyuan Gardens en old town. We gingen eerst ontbijten voordat we verder opstap gingen. We vonden een eet tentje waar we rijst met groeten en vis gegeten hebben. Dit voedsel in de morgen was even wennen voor ons maar het smaakte goed. We liepen verder en kwamen in old town wat een echte Chineese uitstraling heeft. De puntige daken en drukte in de winkelstraatjes zorgde voor een gezellige sfeer. We kwamen via old town bij de Yuyuan gardens waar we de echte Chinese tuin binnenstapte. Hier hebben tijdens het rondwandelen veel ideeën kunnen opdoen. De bonzaaie boompjes stonden bijna in bloei. Ook konden we verschillende theeën drinken met uitleg erbij welke thee waar goed voor is. Op een gegeven moment zijn we wat gaan drinken in een Starbucks waar we een Brabander tegen kwamen. Ze (Gabby) was hier voor zaken en logeerde in het hotel net naast de Starbucks. Na gezellig ( met een zachte G) wat gepraat te hebben zijn we een blues en jazz café gaan zoeken waar oude heren uit Boston elke avond spelen. We vonden het snel en besloten om de volgende dag er naartoe te gaan. Voor het avond eten hadden we een eet tent gevonden waar we heerlijk gegeten hebben. Veel groenten, waar we aan toe waren, met gebakken banaan en rijst uiteraard. Shanghai urban planning exhibition center, bezoek aan architectenbureau MADA en naar het blues & jazz café. We begonnen ons ontbijt met melk en muesli, wat een stuk lekkerder was dan de vis en rijst gisteren. De urban planning exhibition center was wederom weer erg interessant. Maar we vonden de exhibition in Beijing mooier. Hier in Shanghai is de historie goed met foto materiaal weer gegeven zodat je de ontwikkeling van de stad goed kan zien. Maar de maquette was minder indrukwekkend. Er was ook een tijdelijke tentoonstelling van schilderijen over Shanghai. Hier waren een paar mooi exemplaren bij. Toen we genoeg van de exhibition hadden kwamen via een onduidelijk ingang opeens in een koopgoot. We liepen daardoor en verbaasde ons over de steeds langere gangen die we inliepen. Het was echt een groot winkelcentrum onder de grond. Na eindelijk weer daglicht te zien, gingen we wat eten en drinken. Na dat gedaan te hebben zijn we naar het architectenbureau MADA gegaan. Het bureau ligt midden in het French Concession district. Toen we door die wijk liepen herkende we de straten die we op de schilderijen gezien hadden. We begaven ons nu in de wereld van schilderijen en kwamen uiteindelijk uit bij het MADA bureau. Daar heeft een hele aardige Chinese ons rondgeleid door het kantoor. MADA ontwerpt gebouwen over heel China en zelfs daarbuiten. Ze liet globaal wat projecten zien die gerealiseerd zijn of worden aangelegd momenteel. Dit was op de begaande grond waar alle maquettes stonden en gebouwd werden. Bij het naar boven lopen via de trap vertelde ze dat het gebouw multifunctionele details heeft. De trap was bijvoorbeeld tevens een tribune bij presentaties. Ook vertelde ze dat ze veel met jonge kunstenaars werken. Nu hing een gang helemaal vol met schilderijen die ze heel mooi vonden. Wat ons meer verbaast was het feit dat ze als bedrijf ook zelf wijn maakten. De combinatie architectuur, kunst, wijn is niet gebruikelijk voor een Nederlands bureau, maar wie weet in de toekomst met de opwarming van de aarde zullen de druiven meer zon uren krijgen. We liepen verder naar boven waar we in een kantoor kwamen met veel Chinezen die achter de computer aan het werk waren. Er was een westerling die duidelijk te onderscheiden was van de rest. Tiffany die ons rondleidde vertelde dat ze alleen design doen en de constructie uitbesteden, maar hadden ze wel landschapsarchitecten in dienst. Tiffany heeft ons verder nog de bibliotheek met projecten laten zien waarna we de kaart van Shanghai op tafel legde zodat ze nog wat interessante plekken kon aanwijzen die we konden bezoeken. Bij het afscheid kregen we drie zoenen, want ze wist dat dat gebruikelijk is in Nederland. Wij waren erg enthousiast geworden van het bezoek aan het bureau en vonden het echt leuk gedaan te hebben. Dave zou er zo willen werken zei hij. s'Avonds het bezoek aan de blues en jazz café. We kwamen binnen waar we meteen Gabby tegen kwamen, die we de dag ervoor in de Starbucks ontmoet hadden. We konden meteen zitten genieten van de band. De band speelde heerlijke muziek en de gasten die we zagen vermaakte zich vooral met drank. Het waren voornamelijk rijke Chinezen die er liepen of dames die uitgehuwelijkt zijn en geld hadden toegestopt gekregen van hun man die liever een andere vrouw zag. Het was een gezellig avondje, helaas maar met één biertje omdat het knetter duur was.

Jeannette en Frans

Hey guys, wat gaaf dat jullie zomaar een rondleiding kregen bij dat bureau. Enne .............. Dave je weet dat het een behoorlijk eind fietsen is van Tilburg naar Shanghai!!!!!!

Liefs