Jordanaz.reismee.nl

Suzhou

Vier tuinen bekeken, kikker en lotus bloem gegeten en treinkaartjes omgewisseld van een 'hard seat' in een 'soft sleep'. De vier tuinen die op de Heritage lijst staan zagen er allemaal wel hetzelfde uit, wat ons tegen viel. Samen met de Canadees hebben we de dag doorgebracht. Onder het lopen hadden we veel gesprekken wat erg leuk was. We kwamen onderweg ook nog de Japanner tegen die met ons mee wilde lopen door de tuinen. Op de middag zijn we toen bij een restaurant gaan eten. We hadden zonder dat we het wisten kikker besteld. Dit smaakte goed samen met de rijst en de dumplings. Na de lunch zijn we toen naar het station gelopen waar we de trein kaartjes redelijk makkelijk konden omwisselen. Dit kwam omdat een Chinese docent Engels op een briefje in Chinese karakters een tekst over het wisselende van de kaartjes had geschreven. Dit was ideaal, zeker ook voor de rest van de reis in China. Hierna zijn we samen met de Japanner nog naar een tuin gelopen om te bezoeken. Onderweg kwamen we hele mooie Veniciaanse grachtjes tegen vol met Chinese lampionnen ook liepen we door parken die we eigelijk mooier vonden dan de tuinen. Bij het bezoek aan de laatste tuin vonden we het wel mooi maar niet heel bijzonder meer. We vonden nog wel een oude Ginko boom van 390 jaar oud wat ons verbaasde. S'avonds gingen we samen met de Canadees en Japanner bij een hot pot eten. De tafel waar we aanschoven had een gat in het midden waar een schaal in gezet werd met twee compartimenten. Aan de ene kant zaten de pittige kruiden met water en aan de andere kant de neutralere kruiden met water. We kregen allemaal verschillende bordjes met eten erop wat we eerst moesten koken in het water en daarna konden eten. Het leek een beetje op fonduen of gourmetten. Het was erg lekker eten, we hebben zelfs de lotus bloem gegeten. In het hostel hebben nog muziek geluisterd van de verschillende nationaliteiten. Zo waren de Chinezen dol op Westlife en de Backstreet Boys, de Japanner was meer van de Rock en de Canadees luisterde Coldplay achtige muziek. Nu hebben jullie enig idee van de herrie die we horen als we op een station zitten te wachten en jongere kei hard muziek draaien en soms nog durven mee te zingen.

peter,ineke postma

Wat een belevenis!Wij lezen met heel veel plezier jullie
ervaringen,super.
Groeten vanuit tilburg

Paps.

Wist niet dat China zo'n schoon land zou zijn. Dat al die chinesen keurig en trefzeker in hun bakkie kunnen spugen. Hier liggen de kauwgoms als witte vlekken op de stoep. Jullie hebben alle tijd om trefzeker te oefenen! Ik kijk er naar uit. Hoe anders is het daar, dat de mensen zo muzikaal zijn en dat ze overal buiten naar muziek luisteren en zelfs daarbij uit volle borst zingen. Toch heel spontaan zijn ze; het vrolijkt alle andere reizigers op. Echt een multiculturele ervaring. Interessant. Ga door. Met mij gaat het oke. Bloeiende sneeuwklokjes groetjes, Jan.

Teun

Hoe smaakt kikker? Net als kip, Dave...? ;)