Jordanaz.reismee.nl

Huá Shãn

Vroeg opgestaan voor bezoek aan de 2160m hoge Huá Shãn berg. Om 5:15uur ging de wekker omdat we om 6:30uur een bus op het station moesten hebben die ons naar de berg zou rijden. We moesten op het station goed zoeken naar de bus maar had hem gelukkig uiteindelijk gevonden, althans de halte. Na een half uur wachten was onze bus nog niet voorbij gekomen. We zijn toen terug naar het hostel gegaan waar ze ons vertelde dat we bij de verkeerde halte stonden. Grrrrrrr. Waren we bijna in een verkeerde bus gestapt! Ze zeiden nu dat we de trein ook konden nemen. Dat was raar want eerst zeiden ze dat alleen een bus er naar toe reed. Maar we gingen dan toch maar met de trein. We kochten een 'hard seat' plek, wat de laagste klasse is in de trein. We kwamen tussen de Chinezen met grote pakketten op hun schouders te lopen. Toen we de trein binnen stapte viel ons de het interieur niet tegen. Er waren goede stoelen en het was niet heel druk, net een Nederlandse trein zonder spits uur. Alle soorten chinezen zaten in de trein en er kwamen ook verkopers voorbij. Ze gingen midden in de coupe staan om bijvoorbeeld een riem te verkopen. Jammer dat we hem niet konden verstaan want hij kon wel een half uur praten over de reden waarom je die riem moest kopen. Na 2 uur stapte we uit de trein en kwamen op een station terecht dat in een derde wereld land stond. Vervallen huizen met zwervers en wegen met gaten erin waar oude barrels over reden zorgde ervoor dat wij echt naar elkaar keken dachten 'waar zijn we nu weer in beland'. Met een zwarte taxi konden we uiteindelijk het vervallen gehucht verlaten en kwamen op het bezoekers centrum van de berg aan. Daar konden we kaarten krijgen voor de berg. We werden eerst met een busje een stuk de bergen in gereden. Steile wanden rezen langs het busje op waarna we uiteindelijk bij een kabelbaan terecht kwamen. We konden ook de trap nemen maar de kabelbaan ging toch een stukje sneller dachten we. Eenmaal in de gondel kwamen we langzaam boven in de bergen terecht. De zon werd helderde en het uitzicht mooier. Eenmaal op de top konden we met heel veel trappen op verschillende toppen komen. Steeds hadden we erg mooie uitzichten over de bergtoppen en trappen die er naartoe leidde. De trappen waren soms erg gevaarlijk vanwege het ijs en sneeuw wat er op lag. Hierdoor moesten we voorzichtig lopen. Na veel mooie views gehad te hebben gingen we terug met de gondel naar beneden en met het busje de bergen weer uit. Nu moesten terug naar Xi'an zien te komen. Na wat nagevraagd te hebben kwamen we bij de bus uit die we s'ochtends ook hadden moeten hebben alleen dan naar de berg toe. We stapten in de bus waar ieder van ons 11 kaartjes kregen voor bewijs van betaling. Eenmaal na 2 uur terug in Xi'an aan gekomen waren we goed moe van de dagtocht.