Jordanaz.reismee.nl

Stippel tekst

Leshan met de grootste Boeddha ter wereld kijkend over de rivier. Niet te geloven dat ze zoiets uit de rots gehakt hebben. Heel veel Chinezen zagen ons ook als een soort big Boeddha toen we met ze in een wachtrij stonden. Een markt met bakken vol vissen, schildpadden, krabbe, garnalen, inktvissen was wederom weer leuk om langs te lopen. En even verder buiten, de slacht huisjes waar het vlees buiten werd uitgestald. Na een fijne treinreis kwamen we dan eindelijk in Kunming aan waar we met 25 graden heerlijk met biertje in de zon konden vertoeven. Jonge Chinezen van 10 jaar oud gemiddeld kunnen het beste engels spreken. In een toko waar we wat gingen eten kookten de ouders en communiceerde de zoon van 10 jaar oud met ons over wat we wilde eten. In de bus naar de garden expo stond de bus even stil bij een stoplicht. De Busschaufeur opende tot onze verbazing even de klep naast hem waar de motor zit om even het oliepeil te checken. Dat kan allemaal hier en is nog handig ook. Garden expo Kunming, waar ook Nederland vertegenwoordigt is met uiteraard een molen. Een bloemen zee van gele, rode, roze en oranje klaprozen bij de entree, gaf ons een heerlijk lente gevoel. In het Chinees worden vragen altijd gesteld met ja en nee erin. Dus ze zeggen altijd 'gaat het goed of niet goed?'. Ontmoeting met een Engelse kerel die voor vier jaar Engels geeft in China. Hij vertelde echt super interessant verhalen over China. Hij had onlangs zijn gsm in een taxi laten liggen en belde toen zijn gsm op waarna hij met de taxi chauffeur afgesproken had waar ze elkaar ontmoeten om de gsm terug te kunnen geven. En dat dan met de gedachte dat je op straat moet oppassen dat je gsm niet gestolen wordt. Samen met de Engelse kerel en een Oostenrijker hebben we s'avonds gegeten. We hadden heerlijk eten met rum erbij gemaakt van maïs. De rum had nogal een bizarre smaak. Bij het afrekenen zag de Engelse een pot met olijven staan waar de maïs rum in was gegoten. Hij wilde meteen een fles er van kopen om te proeven. De smaakt van de rum was maïs en olijven samen.