Jordanaz.reismee.nl

Treinreis naar Lijiang

De treinreis naar Lijiang. Met onze rugzakken stapte we de bus in waar alle Chinezen ons aan keken. Dus bus reed door het drukke verkeer naar het station waar het nog drukker was met Chinezen. Op het station konden we meteen de wachtruimte inlopen die beveiligd is met body en tassen check. Na een half uur gewacht te hebben konden we de trein instappen. We zaten met zessen bij elkaar in een coupe, waaronder een dame en man. Dave vroeg aan de Chineze dame of de man naast haar de vader van haar was. Ze vertelde toen dat het haar man was en dat ze zelf 30 jaar was. We schrok want we hadden haar veel jonger geschat. De trein ging rijden en iedereen ging op de bed liggen om te slapen. De trein reed door bergachtige landschappen en lange tunnels. Toen we eenmaal bij Lijiang op het nieuwe station aankwamen, dat bijna hetzelfde eruit ziet als in Rotterdam, moesten we met de taxi naar het centrum. Geen een taxi kon ons naar de plek brengen waar ons hostel was. We wisten niet waarom en probeerde weer een nieuwe taxichauffeur aan te spreken. Toen kwamen we opeens de Chinese dame en heer van de trein tegen. Zij vertelde ons dat het centrum van Lijiang auto vrij is waardoor de taxi's je daar niet kunnen afzetten. Uiteindelijk stelde ze voor om met zijn vieren de taxi te nemen en zo dicht mogelijk bij het het hostel afgezet te worden. We namen het aanbod graag aan en stapte de taxi in. We reden over een brede straat en de taxichauffeur nam toch soms nog even de tegengestelde rijbaan om voorbij een bus of vrachtwagen te komen. Toen we op de plek van bestemming aankwamen en uitstapte wilde ze ons de weg verder naar het hostel begeleiden. Zelf moesten ze ook nog een hotel regelen omdat ze ook op vakantie waren. We zeiden tegen haar dat we het zelf konden regelen en gaven als bedankje één paar Hollandse klompjes. Ze was er erg blij mee en bedankte ons hartelijk daarvoor. Toen liepen we verder en kwamen in een hele pittoreske omgeving met allemaal Chinese huisjes die verlicht waren. Het leek net of we in de Efteling liepen. Nadat we een stuk hadden gelopen kwamen we bij ons hostel. We checkten in en gingen snel een tentje zoeken waar we wat konden eten. We bestelde een hotpot met kip, groeten en rijst. Toen het geserveerd werd slikte we allebei even. In de hotpot dreven namelijk alle stukken vlees die we in Nederland niet eten. Kippenpoot waar alleen de nagel vanaf gehaald was en de vel nog volledig omheen zat. Stukken bot met vlees waar we geen idee van hadden welk deel van de kip het was. We hadden een deel opgegeten maar vonden het niet heel smakelijk. Toen we terug liepen naar het hostel kochten we nog een pak koekjes om de smaak weg te krijgen. We gingen voor het slapen nog even op het dak terras onder de sterrenhemel zitten waar we de stadskaart van Lijiang gingen bestuderen.