Jordanaz.reismee.nl

Tiger Leaping Gorge

De Tiger Leaping Gorge. In het zuiden van het uitgerekte Himalaya gebergte ligt de bergketen Qianhu. Twee grote bergen genaamd Yùlóng Xuêshan en Hãbã Shãn met een gemiddelde hoogte van 5400m waren te zien aan de horizon. Tussen deze bergen loopt de Tiger Leaping Gorge. We gingen vroeg op pad om veel tijd te hebben voor de wandeling. In de bus kwamen we veel westerlingen tegen. Na 3 uur rijden werden we afgezet bij een onverhard pad. Wij hadden naast onze kleine tassen ook onze grote Backbackers tas bij ons en wilden die ergens opbergen voordat we gingen wandelen. Eerst liepen we een stuk mee de berg op maar dachten na een stuk gelopen te hebben dat we geen plek meer zouden vinden om onze tassen op te bergen. Dus we besloten om terug te lopen en namen afscheid van de groep waarmee we in de bus gezeten hadden. Na een stuk gelopen te hebben kwamen we een hostel langs de weg tegen. We waren erg blij dat we onze tassen kwijt konden. Opgewekt en met volle energie begonnen we te wandelen. De weg werd onverhard en daarna een pad met stenen en zand. Het uitzicht werd als maar mooier naarmate we hoger kwamen op de berg. Onderweg konden we bij vrouwtjes wat water, snikkers, een pijp en wiet kopen. Wij kochten natuurlijk dit allemaal en gingen met een geweldig uitzicht pijproken. We vermaakte ons goed tijdens het wandelen en de bergen werden mooier en mooier. Op een gegeven moment kwamen we onze groep van de bus weer tegen. Ze hadden gegeten in een dorpje waar we doorheen gelopen waren. We liepen verder en het pad werd steiler en steiler en we moesten vaker rust nemen. De woeste rivier konden we horen, die 1000m beneden ons stroomde. Na het hoogste punt bereikt te hebben, liep het pad soms naar beneden en soms horizontaal, wat het wandelen een stuk aangenamer maakte. We liepen door bossen waar rododendrons, bamboe en Quercus Ilex stonden. Rond 5 uur kwamen we bij een dorpje aan waar we overnachtten. Later kwamen er nog meer wandelaars die ook op dezelfde plek als wij bleven eten en slapen. We zaten uiteindelijk met een stuk of tien mensen gezellig om één tafel te eten en te praten. Langzaam kwamen de sterren te voorschijn en we konden de drie planeten Venus, Jupiter en Mars goed zien. De kamer die we hadden keek uit op de bergketen met sneeuw op de toppen en zelfs vanuit ons bed hadden we een geweldig uitzicht. We werden rond negen uur wakker. Achter de bergketen werd het lichter en lichter en langzaam begonnen er lichtstralen te schijnen langs alle kanten van de bergtoppen. Het was echt fantastisch om de zon op deze manier zien op te komen. We ontbeten heerlijk met pancakes waar banaan en appel in zat en verorberden daarna nog een bord met mueslie, fruit en yoghurt. Toen de zon weer ver tot in de Tiger Leaping Gorge scheen gingen we wandelen. We waren allebei verbrand in onze nek en armen en vroegen aan een Nederlands stel of we wat zonnebrand crème konden gebruiken van hun. We kregen uiteraard zonnebrand crème, zeker toen Dave zijn rooie arm liet zien (een kreeft was er niets bij). Na afscheid genomen te hebben gingen we weer wandelen. Onderweg zagen we boeren met de jak het land omploegen op de terrassen die tegen de steile bergen aan lagen. Ook liepen we langs en over mooie watervallen en rotsen. Het uitzicht op de 5400m bergketen veranderde naarmate we verder wandelden. De bergen werden steiler en naarmate we meer afdaalde werden de bergen ook hoger. We kwamen rond 1 uur aan bij Tina's hostel waar we uitgeput aan tafel schoven om te eten. Iedereen waarmee we in hetzelfde hostel hadden overnacht kwam langzaam binnen stromen. Wij gingen nog een wandeling op en neer naar de rivier beneden in de Tiger Leaping Gorge lopen. We hadden niet heel veel tijd dus liepen in vlot tempo naar beneden. Het pad werd steiler en steiler. Onderweg zagen we uitgeputte Chinezen omhoog lopen. We moesten langs ladders en smalle paadjes en kwamen toen bij de woeste rivier uit. Op een rots in de rivier schreeuwden we even voor de overwinning. Nu hadden we het hoogste en het laagste punt bereikt in de Tiger Leaping Gorge. Nadat we wat foto's hadden gemaakt en een dextro genomen hadden, gingen we weer terug naar boven. Het was super zwaar en we moesten onderweg een paar keer rusten bij tentjes waar vrouwtjes drinken verkochten. In een rustig tempo liepen we omhoog langs de ladders en rotsen. Toen we eenmaal boven waren, waren we helemaal gesloopt maar waren blij beneden geweest te zijn. Na wat uitrusten stapten we de bus in waar bijna iedereen zat die we tijdens de twee dagen wandelen tegen waren gekomen. Bij het hostel waar we onze rugzakken hadden achtergelaten stopte de bus en moesten we ook overstappen op een andere bus naar Shangri-la. We namen afscheid van iedereen en stapten de andere bus in. De bus reed knijter hard door de bergen heen en haalde vrachtwagens en andere busjes in. Onderweg moest de bus drie keer langzaam rijden omdat er een ongeluk was gebeurd tussen bussen en personenauto's. Dave en ik hielden ons hart vast voor de rest van de rit maar gelukkig ging alles goed. We reden steeds verder de bergen in en de Chinese huisjes waren veranderd in grote huizen met dikke muren. Grote houten rekken waar soms hooi op lag domineerde samen met de Jak die overal liep het beeld. We kwamen na tweeënhalf uur in Shangri-la aan. Samen met een Spaans stel en een Chinees stel die ons de weg wezen moesten we wederom een andere bus pakken om bij ons hostel aan te komen. Het straatbeeld deed ons denken aan Mongolië vanwege het verschillend verkeer wat er reed en de gaten in de weg. Bij het hostel aangekomen gingen we douchen, wat echt heerlijk was na zo'n intensieve dag. Daarna gingen we wat eten bij een beetje Westerse eettent. We bestelde medium gebakken jak steak, aardappeltjes en groeten. Dit was echt heerlijk eten waar we allebei van genoten. De perfecte afsluiter van de dag.

Ties

Volgens mij is dit een heeeel mooi stukje china! Ik ben erg benieuwd naar de fotos

Jeannette

Dus nu zonnebrandcreme kopen! Joris en Dave moet 'n geweldige ervaring zijn, op naar 't volgende park. Pas 2 maanden onderweg en al zoveel ervaringen en indrukken opgedaan,dar belooft wat voor de komende maanden. Geniet ervan! Liefs, jeannette

Peter

Wat een prachtige tochten zijn dat! Dichter bij de natuur en de cultuur kun je niet komen, denk ik. Heerlijk om te lezen, allemaal!

ENJOY!

Peter!

paps

Wat een Himalaya bergtocht om die zo te kunnen lopen en klimmen. En wat een humor: wij gaan naar beneden en de bergen worden steeds hoger. Om van te genieten. Blijkbaar kiezen veel jongelui dezelfde avonturen. De ultieme uitdaging in de natuur en daarna het gelukzalig genot ervan. En dan de speelse turbo afdaling naar je hostel. Het moet kunnen. Lente groetjes, Paps

Ruud en Maryam (buren van Jan)

Prachtig verslag van de reis Joris.
Als je het zo leest ga je er zelf een prachtig beeld bij vormen. Wel een stel bikkels jullie trouwens, door het hoogste en laagste punt van de Tiger Leaping Gorge zo mee te pikken.
Geniet verder van jullie reis, we lezen de verhalen wel.
Groeten uit Breda, Maryam en Ruud

Hans v.G

Wat een interessante brichten plaatsen jullie.
Heel mi om dit allemaal op jullie jonge leeftijd al mee te kunnen maken. Geniet lekker verder dan doen wij dat ook van jullie verhalen. Nog heel veel plezier en wijsheid gewenst. Hans en Hanneke

Willeke en ger

Wij zijn het nederlandse stel van de zonnebrand. Wij zijn alweer thuis, helaas. De tiger leapong gorge was inderdaad prachtig en vooral het 2e gedeelte, de afdaling naar de rivier, vroeg wel wat conditie!!! Wij hebben nog foto's van jullie. Kunnen we die jullie mailen? Schangri la was ook mooi? Zo te lezen hadden jullie wel beter weer.
Wij wensen jullie nog een goede verdere reis en zullen jullie reisblog volgen.

Joris

Shangri-la was zeker de moeite waard, we zijn blij daar geweest te zijn. Mijn mail is: jorisvvelthoven@gmail.com
Bedankt alvast.