Jordanaz.reismee.nl

Even Tibet geproefd!

Het stadje Shangri-la ligt op de Tibetaanse hoogvlakte tegen de grens met Tibet waar het Tibetaanse klooster Shangri-la ligt. Doordat de stad op 3300m hoogte ligt gaat het ademen een stuk zwaarder. Daarbij komt nog dat het s'nachts vriest en overdag goed warm is. Onze lichamen moesten hier lichamelijk flink aan wennen. Onze buiken hadden een opgeblazen gevoel, net als de chipzakken die bol staan van de lage luchtdruk hier. De stad kent drie buslijnen die per rit 1 yuan kosten, dat is omgerekend 10 eurocent. Over de straten liepen de runderen en honden tussen het verkeer door en reden er vrachtauto's met ijzeren staven van 20 meter lang. Toen we de trappen van het Tibetaanse klooster op liepen moesten we bovenaan rusten vanwege zuurstof gebrek. Door het mooie klooster de vogels die er omheen cirkelde en de monniken die er liepen was er een mysterieuze sfeer. Het meer wat erbij lag was eveneens mysterieus door het klooster op de achtergrond en de dieren die er omheen liepen. De Jak stond wat gras te grazen, er lag een dooie hond bij een boom en de varkens waren de oever volledig aan het omploegen. Op de achtergrond van dit spektakel rezen de 5000m hoge witte bergtoppen, wat het plaatje van Tibet kompleet maakte.