Jordanaz.reismee.nl

Guilin en Yangshou

Deze twee steden liggen in het Karssen landschap dat met de glooiende bergen en de Ligiang rivier het landschap vormt. In de stad Guilin zijn deze bergen regelmatig te zien als we door de straten lopen, even als het water. Een grote Boulevard langs de rivier verbindt de stad met het water waar de frisse groene bladeren van de boom de lente laten zien. Het meer waar de twee pagodes staan, geven samen met de netjes aangelegde oevers waar Chinezen over de paden flaneren, een romantische sfeer. Helaas gaan ze iets te ver met Franse romance in Guilin. Want op het grote plein staan precies twee glazen kubussen zoals het Louvre in Parijs. Maar gelukkig kwamen we niet alleen voor de stad naar Guilin. De rijstterrassen buiten Guilin waren een welkome verandering van het landschap. De horizontale lijnen die de hoogtes in het berg landschap perfect weergeven, verbaasden ons enorm. De boottocht naar Yangshou. Met een bus werden we naar de rivier gebracht waar we op een boot met twee dekken stapte. Vervolgens ging de boot de rivier op waar grotere boten voeren. Tot onze verbazing moesten we al varende overstappen op een van de grote boten. Eenmaal daar aan boord kregen we een coupe aangewezen waar we konden zitten. Ook konden we naar buiten op het dak van de boot waar we een mooie panorama van de omgeving hadden. We gingen langs de glooiende bergen met op de voorgrond langs de rivier enorme bossen bamboe. Ook kwamen op de rivier kleine bamboe bootjes tegen waar mensen op vervoerd werden. Na vier uur kwamen we aan in Yangshou. Daar kwamen we in een enorme toeristische omgeving terecht waar de ene souvenir tent na de andere onze weg begeleide. We kwamen naast Chinezen ook veel westerlingen tegen, hier moesten we echt weer even aan wennen. Ons hostel lag midden in het centrum waar wederom veel souvenir tenten en restaurantjes het straat beeld vulde. Naast Chinees eten was er ook veel westers eten te krijgen. Nadat wij onze spullen gedropt hadden in de kamer gingen we fietsen voor volgende dag reserveren. Tevens hadden we een ticket voor de Moon Hill, Big Banyan Tree en het boot vissen gekocht. 's Avonds zijn we nog langs de rivier gaan zitten waar we bamboebootjes met lichtjes, bamboebossen langs de rivier en de glooiende bergen op de achtergrond zagen. Een paar vleermuizen zorgde ervoor dat Dave zich een paar keer rot schrok maar verder hadden we een heerlijke avond. De volgende ochtend stonden redelijk op tijd op om de fietsen te halen. Eenmaal op de fiets kwamen we een aardige Amerikaan tegen die met ons wel mee wilde fietsen. We fietsen een heel stuk richting een dorpje waar een mooie brug lag. Eenmaal daar moesten we betalen om het te kunnen zien. Maar we zagen een landweggetje dat een mooi zicht had op de brug. We besloten daarover heen te rijden en merkten algauw dat we de juiste keuze gemaakt hadden. We zagen de brug super goed en fietsten tevens tussen de locale boeren, wat erg leuk was. Na wat uitgerust te hebben fietsten we een stuk het dorp door en kwamen in het achter land waar we tussen de glooiende bergen fietsen. Helaas liep de weg dood en kwamen we in de de boes boes terecht. We fietsen dezelfde weg terug en aten wat bij een locale noedeltent. Daarna fietsen we verder en kwamen bij de rivier met de bamboe bootjes. Dit was wederom weer een enorm mooi uitzicht en bleven ook even staan om te genieten. Na dit gedaan te hebben fietste we verder het zanderig pad op. Het was een flink stuk fietsen om bij de Moon Hill te komen maar we uiteindelijk aankwamen. De Moon Hill is een berg met een gat erin in de vorm van een maan. Via trappen konden we tot in het gat van de berg komen waar we tevens een schitterend uitzicht hadden over het Karsen landschap. Op de Moon Hill waren steile-wand-klimmers die de berg aan het beklimmen waren. Dit was erg gaaf om te zien. Terug beneden fietsen we een klein stuk verder om bij de Big Banyan Tree te komen. Deze oude boom was enorm groot en vooral breed met takken die ondersteund werden door andere bomen. We fietsten verder en kwamen weer in Yangshou terug waar we wat aten. Nadat gedaan te hebben gingen we op de avond boot om naar de vissers te kijken. Eenmaal op het water kwamen er bamboebootjes naast onze boot varen met aalscholvers erop. De visser lieten de aalscholvers vrij zodat ze het water in konden duiken om vis te vangen. Na enige tijd kwam er een aalscholver boven met een vis half in zijn keel. We verbaasde ons toen we zagen dat er om de nek van de aalscholver een touwtje zat zodat hij de vis niet kon doorslikken. De visser haalde de aalscholver uit het water en schudde de aalscholver leeg in een rieten mant. Dit ging enkele malen zo waarna we op een stuk land konden stappen om de beesten te kunnen vast houden. Wij vonden dit veel te toeristisch dus hielden ons rustig. Eenmaal terug in de haven dronken we nog wat en ploften daarna in ons bed van de vermoeidheid.

Mathijs van Beurden

Ik heb Moon Hill ecen gegoogled, ziet er goed uit!