Jordanaz.reismee.nl

Nachttrein naar Sapa - by Joor

De nachttrein naar Sapa vertrok om 10 uur s'avonds. Samen met een groep andere toeristen moesten we eerst wachten op het kleine stationnetje van Hanoi. We kregen eerst uitleg over onze tour naar Sapa en konden daarna over het spoor richting de trein lopen. De coupe was aardig lux, een beetje zoals de trein in Rusland. Mehrnaz ontmoete een Mexiaanse dame die mooie verhalen over Cambodja vertelde waardoor ze erg zin kreeg om daar heen te gaan. De trein begon te rijden en passeerde op één meter afstand de bebouwing die naast het spoor stonden. Ook reden we over een brug waar allemaal verliefde Vietnamese stelletjes naast hun scooter romantisch van het uitzicht over het water zaten te genieten. De trein reed over het golvend spoor heen waardoor de wagon heen en weer schommelde, dit zorgde er voor dat Joris en Dave snel in slaap vielen. Langzaam werd het licht en gingen onze ogen open. Het landschap was veranderd in een tropisch beeld met bananen bomen, rijstvelden, huisjes met houten muren en golfplaten of bladerdak. En een os! Joris: 'Nee dat is een waterbuffel.' Naz: 'Een WATERBUFFEL! Vet!'

Paps

Een adembenemende ervaring om op smal spoor te reizen. En dat het spoor als een straat wordt gebruikt. Komt me bekend voor. Door ontmoetingen met vietnamese vrouwen worden jullie zzp-er's, maar nu in groepsverband. Een land om je orientatievermogen eens goed op te vijzelen. En wat een temperatuur!, 40 graden; in de herinnering nog de min 50 graden. Een peulenschilletje. Waterbuffel, waterkers, wateraal, waterman, waterplant, waterei, waterrat, waterhuis, waterbed, waterkever, watervis, allemaal water, water op de aarde, water in de lucht, water op de huid, nog meer water; water en warmte. Krijg geen prikkelende ogen. Hou ze open. Ben heel benieuwd naar de volgende, kleurrijke avonturen. Groetjes, paps.