Jordanaz.reismee.nl

Ha Long Bay - By Joor

Eindelijk gingen we dan naar de zee met 35 graden, we hadden echt zin om te zwemmen. We werden met een busje bij het hotel opgehaald. In de bus verwelkomde een vriendelijke en zeer enthousiaste Vietnamees ons en stelde zich voor als de gids voor de aankomende twee dagen. Met vijftien man in de bus reden we richting Ha Long Bay en kwamen onderweg langs rijst- en bananenvelden. Scooters met achterop kippen en honden in manden kwamen voorbij rijden. Na 4 uur stapte we de bus uit en zagen een zee vol met boten en doemde de schimmen van het beroemde gebergte op. Super blij wilden we de zee inspringen....maar het zat helemaal vol met afval. Wij balen in onze zwembroek/bikini. Met een kleine boot voerden we naar een grote boot. Nu we eindelijk uit Hanoi waren dachten we af te zijn van de straatverkopers. Nou nee... Ze volgde je gewoon op het water met een bootje vol spullen, eten en drinken. Tja niet heel gek als je hun leefsituatie vergelijkt met ons. Eenmaal op onze grote boot, verbaasden we ons over de luxe die op de boot was. Iedereen kreeg zijn slaapcabine toegewezen waarna we te eten kregen. Op het bovenste dek stonden ligstoelen waar Dave vooral echt zin in had om op te liggen. Al uitrustend genoten we van het uitzicht. De oprijzende bergen uit het water kwamen dichterbij en we gingen zelfs van de boot om vervolgens een grot te bezoeken. Dit was de grootste grot die we ooit gezien hadden. Overal in de rotsen waren figuurtjes te zien vertelde de gids. Hij wees ze steeds met een laserlampje aan. Na de grot gingen we kajakken. We konden tussen de rotsen en drijvende dorpjes varen. De dorpjes bestonden uit blauwe huisjes waar moeders met hun kindje spelen, honden rond liepen en vaders visnetten maakte. Het was geweldig om te zien hoe de Vietnamezen hier op het water leven. Terug op de boot gingen we naar een uitzichtpunt waar we geweldige foto's konden maken van het Unesco erfgoed gebergte met ondergaande zon. In de avond op de boot kregen we heerlijk te eten waarna we konden gaan vissen vanaf de boot. We zagen verschillende vissen zoals vliegende vissen, een school vissen, pijlinktvissen en een babyslang. Met een bamboe hengel en een speciale haak voor inktvissen gingen we vissen. De crew deed het voor hoe je moest vissen. Er zat een hele techniek achter en je moest vooral geduld hebben. Wij gingen het ook proberen en Joris was er erg goed in. Hij ving de ene na de andere pijlinktvis. Dave werd gek dat het hem niet lukte en wilde toch weer proberen. Mehrnaz deed ook mee en zat samen met Dave op de rand van de boot te staren naar de op en neer gaande haken. Opeens kwam er een enorme zeerog van onder de boot gezwommen. Dave en Mehrnaz schreeuwde van de schrik (in my defence: hij was enorm!) en zelfs de crew kwam kijken wat er aan de hand was. De zeerog zweefde door het water maar Dave en Mehrnaz hadden een hartverzakking. Uiteindelijk ging iedereen slapen op de rustig dobberend boot. De volgende ochtend hebben we lekker liggen genieten op het dek van de zon en het uitzicht. De boot stopte nog bij een museum op het water waar ze zeeparels kweekte. Mehrnaz mocht een schelp open maken om vervolgens de zeeparel eruit te kunnen halen. Onze boot voer nog langs speciale rotsen waar figuren in te zien waren en kwam vervolgens weer bij de haven uit. In Ha Long kregen we nog te eten en stapte daarna de bus in terug naar Hanoi.

Myrthe

Hey Joris, Naz en Dave! Hebben jullie die inktvissen nog opgegeten of hebben jullie ze gelijk teruggegooid? Het lijkt me echt een geweldig tripje te zijn geweest als ik het zo lees en de foto's bekijk!! Dikke kus, Myrthe

Saeed

Ontzettend leuke foto's.
Ik denk wel dat jullie genieten van jullie mooie reis in Vietnam, van de natuur en vooral met elkaar. Heel veel groetjes Saeed