Jordanaz.reismee.nl

Mekong Delta - by Joris

Twee dagen hebben we door de enorme Mekong delta gereisd. De Mekong delta is groter dan Nederland en groeit elk jaar met 80 meter door het zand wat mee gevoerd wordt vanuit de hoger gelegen gebieden zoals Tibet waar de Mekong ontspringt. Als we over de weg reden passeerden we heel veel bruggen, soms zelfs bruggen van anderhalve kilometer lang. Het grote water wat onder de brug doorstroomde was erg indrukwekkend. En dan te bedenken dat de Mekong op nummer tien staat van langste rivier in de wereld en dat er dolfijnen in zwemmen. We keken onze ogen uit en kwamen op verschillende bootjes te zitten. De eerste dag was erg toeristisch en werden we echt aan de lopende band op kleinere bootjes gezet die de smallere wateren invoerde. We bezochten een imkerij, kokossnoepjes makerij, noodle makerij en kregen lokaal fruit te eten met achtergrond muziek van de lokale band. We sliepen in super toffe bamboe hutjes met uitzicht op het water en kregen een cursus Vietnamese spring rolls maken. De volgende dag hebben de drijvende markt bezocht. Dit was echt super gaaf om te zien hoe allemaal bootjes volgepakt met groeten en fruit rond vaarden om hun waar te verkopen. Sommige boten kwamen van 100 kilometer ver hier heen varen om hun waar te verkopen en bleven dan net zo lang tot ze alles verkocht hadden. We hebben ook nog een krokodillen kwekerij bezocht waar Dave en Joris met een hengel waar een stuk vis aan zat de krokodillen konden voeren. Nou ja, we hadden meer lol in het visje net iets te hoog houden zodat de krokodillen er net niet bij konden. Ook hebben we krokodillenvlees gegeten. Met een busje dat als een gek door het verkeer reed kwamen we steeds dichter bij de Cambodjaanse grens. We sliepen op een drijvend hotel en bezochten nog een eiland waar Cham mensen leven. Mehrnaz vond het geweldig en wilde op het eiland tussen de spelende kinderen blijven. Maar we gingen op de speedboat naar Cambodia. Bij de grens was bet heel vaag. We gingen van boord en kwamen bij een klein dorpje waar een paar mannen in uniform een beetje zaten te chillen. We moesten even op een bankje op een plein wachten en even later kwam onze gids terug met onze paspoorten met visum. Eenmaal op de boot terug proosten Dave en Joris op de binnenkomst in Cambodja met Cambodjaans bier. Na drie uur varen kwamen we in Phnom Penh aan, een nieuw land waar we de aankomende tijd van mogen genieten. Ohja het waren een beetje intense drie dagen voor Dave. Hij was eerst helemaal down omdat hij zijn iPod was kwijtgeraakt en de volgende dag was hij in de zevende hemel want Willem II promoveerde naar de Eredivisie.

Myrthe

Achja, nu kan NAC ze weer terugsturen naar de Jupiler League!

Gerjanne

Cool! ben benieuwd wat jullie daar allemaal gaan beleven!