Jordanaz.reismee.nl

Nieuwe Foto!

We hebben nieuwe foto's in de map China geplaatst!

Tiger Leaping Gorge

De Tiger Leaping Gorge. In het zuiden van het uitgerekte Himalaya gebergte ligt de bergketen Qianhu. Twee grote bergen genaamd Yùlóng Xuêshan en Hãbã Shãn met een gemiddelde hoogte van 5400m waren te zien aan de horizon. Tussen deze bergen loopt de Tiger Leaping Gorge. We gingen vroeg op pad om veel tijd te hebben voor de wandeling. In de bus kwamen we veel westerlingen tegen. Na 3 uur rijden werden we afgezet bij een onverhard pad. Wij hadden naast onze kleine tassen ook onze grote Backbackers tas bij ons en wilden die ergens opbergen voordat we gingen wandelen. Eerst liepen we een stuk mee de berg op maar dachten na een stuk gelopen te hebben dat we geen plek meer zouden vinden om onze tassen op te bergen. Dus we besloten om terug te lopen en namen afscheid van de groep waarmee we in de bus gezeten hadden. Na een stuk gelopen te hebben kwamen we een hostel langs de weg tegen. We waren erg blij dat we onze tassen kwijt konden. Opgewekt en met volle energie begonnen we te wandelen. De weg werd onverhard en daarna een pad met stenen en zand. Het uitzicht werd als maar mooier naarmate we hoger kwamen op de berg. Onderweg konden we bij vrouwtjes wat water, snikkers, een pijp en wiet kopen. Wij kochten natuurlijk dit allemaal en gingen met een geweldig uitzicht pijproken. We vermaakte ons goed tijdens het wandelen en de bergen werden mooier en mooier. Op een gegeven moment kwamen we onze groep van de bus weer tegen. Ze hadden gegeten in een dorpje waar we doorheen gelopen waren. We liepen verder en het pad werd steiler en steiler en we moesten vaker rust nemen. De woeste rivier konden we horen, die 1000m beneden ons stroomde. Na het hoogste punt bereikt te hebben, liep het pad soms naar beneden en soms horizontaal, wat het wandelen een stuk aangenamer maakte. We liepen door bossen waar rododendrons, bamboe en Quercus Ilex stonden. Rond 5 uur kwamen we bij een dorpje aan waar we overnachtten. Later kwamen er nog meer wandelaars die ook op dezelfde plek als wij bleven eten en slapen. We zaten uiteindelijk met een stuk of tien mensen gezellig om één tafel te eten en te praten. Langzaam kwamen de sterren te voorschijn en we konden de drie planeten Venus, Jupiter en Mars goed zien. De kamer die we hadden keek uit op de bergketen met sneeuw op de toppen en zelfs vanuit ons bed hadden we een geweldig uitzicht. We werden rond negen uur wakker. Achter de bergketen werd het lichter en lichter en langzaam begonnen er lichtstralen te schijnen langs alle kanten van de bergtoppen. Het was echt fantastisch om de zon op deze manier zien op te komen. We ontbeten heerlijk met pancakes waar banaan en appel in zat en verorberden daarna nog een bord met mueslie, fruit en yoghurt. Toen de zon weer ver tot in de Tiger Leaping Gorge scheen gingen we wandelen. We waren allebei verbrand in onze nek en armen en vroegen aan een Nederlands stel of we wat zonnebrand crème konden gebruiken van hun. We kregen uiteraard zonnebrand crème, zeker toen Dave zijn rooie arm liet zien (een kreeft was er niets bij). Na afscheid genomen te hebben gingen we weer wandelen. Onderweg zagen we boeren met de jak het land omploegen op de terrassen die tegen de steile bergen aan lagen. Ook liepen we langs en over mooie watervallen en rotsen. Het uitzicht op de 5400m bergketen veranderde naarmate we verder wandelden. De bergen werden steiler en naarmate we meer afdaalde werden de bergen ook hoger. We kwamen rond 1 uur aan bij Tina's hostel waar we uitgeput aan tafel schoven om te eten. Iedereen waarmee we in hetzelfde hostel hadden overnacht kwam langzaam binnen stromen. Wij gingen nog een wandeling op en neer naar de rivier beneden in de Tiger Leaping Gorge lopen. We hadden niet heel veel tijd dus liepen in vlot tempo naar beneden. Het pad werd steiler en steiler. Onderweg zagen we uitgeputte Chinezen omhoog lopen. We moesten langs ladders en smalle paadjes en kwamen toen bij de woeste rivier uit. Op een rots in de rivier schreeuwden we even voor de overwinning. Nu hadden we het hoogste en het laagste punt bereikt in de Tiger Leaping Gorge. Nadat we wat foto's hadden gemaakt en een dextro genomen hadden, gingen we weer terug naar boven. Het was super zwaar en we moesten onderweg een paar keer rusten bij tentjes waar vrouwtjes drinken verkochten. In een rustig tempo liepen we omhoog langs de ladders en rotsen. Toen we eenmaal boven waren, waren we helemaal gesloopt maar waren blij beneden geweest te zijn. Na wat uitrusten stapten we de bus in waar bijna iedereen zat die we tijdens de twee dagen wandelen tegen waren gekomen. Bij het hostel waar we onze rugzakken hadden achtergelaten stopte de bus en moesten we ook overstappen op een andere bus naar Shangri-la. We namen afscheid van iedereen en stapten de andere bus in. De bus reed knijter hard door de bergen heen en haalde vrachtwagens en andere busjes in. Onderweg moest de bus drie keer langzaam rijden omdat er een ongeluk was gebeurd tussen bussen en personenauto's. Dave en ik hielden ons hart vast voor de rest van de rit maar gelukkig ging alles goed. We reden steeds verder de bergen in en de Chinese huisjes waren veranderd in grote huizen met dikke muren. Grote houten rekken waar soms hooi op lag domineerde samen met de Jak die overal liep het beeld. We kwamen na tweeënhalf uur in Shangri-la aan. Samen met een Spaans stel en een Chinees stel die ons de weg wezen moesten we wederom een andere bus pakken om bij ons hostel aan te komen. Het straatbeeld deed ons denken aan Mongolië vanwege het verschillend verkeer wat er reed en de gaten in de weg. Bij het hostel aangekomen gingen we douchen, wat echt heerlijk was na zo'n intensieve dag. Daarna gingen we wat eten bij een beetje Westerse eettent. We bestelde medium gebakken jak steak, aardappeltjes en groeten. Dit was echt heerlijk eten waar we allebei van genoten. De perfecte afsluiter van de dag.

Treinreis naar Lijiang

De treinreis naar Lijiang. Met onze rugzakken stapte we de bus in waar alle Chinezen ons aan keken. Dus bus reed door het drukke verkeer naar het station waar het nog drukker was met Chinezen. Op het station konden we meteen de wachtruimte inlopen die beveiligd is met body en tassen check. Na een half uur gewacht te hebben konden we de trein instappen. We zaten met zessen bij elkaar in een coupe, waaronder een dame en man. Dave vroeg aan de Chineze dame of de man naast haar de vader van haar was. Ze vertelde toen dat het haar man was en dat ze zelf 30 jaar was. We schrok want we hadden haar veel jonger geschat. De trein ging rijden en iedereen ging op de bed liggen om te slapen. De trein reed door bergachtige landschappen en lange tunnels. Toen we eenmaal bij Lijiang op het nieuwe station aankwamen, dat bijna hetzelfde eruit ziet als in Rotterdam, moesten we met de taxi naar het centrum. Geen een taxi kon ons naar de plek brengen waar ons hostel was. We wisten niet waarom en probeerde weer een nieuwe taxichauffeur aan te spreken. Toen kwamen we opeens de Chinese dame en heer van de trein tegen. Zij vertelde ons dat het centrum van Lijiang auto vrij is waardoor de taxi's je daar niet kunnen afzetten. Uiteindelijk stelde ze voor om met zijn vieren de taxi te nemen en zo dicht mogelijk bij het het hostel afgezet te worden. We namen het aanbod graag aan en stapte de taxi in. We reden over een brede straat en de taxichauffeur nam toch soms nog even de tegengestelde rijbaan om voorbij een bus of vrachtwagen te komen. Toen we op de plek van bestemming aankwamen en uitstapte wilde ze ons de weg verder naar het hostel begeleiden. Zelf moesten ze ook nog een hotel regelen omdat ze ook op vakantie waren. We zeiden tegen haar dat we het zelf konden regelen en gaven als bedankje één paar Hollandse klompjes. Ze was er erg blij mee en bedankte ons hartelijk daarvoor. Toen liepen we verder en kwamen in een hele pittoreske omgeving met allemaal Chinese huisjes die verlicht waren. Het leek net of we in de Efteling liepen. Nadat we een stuk hadden gelopen kwamen we bij ons hostel. We checkten in en gingen snel een tentje zoeken waar we wat konden eten. We bestelde een hotpot met kip, groeten en rijst. Toen het geserveerd werd slikte we allebei even. In de hotpot dreven namelijk alle stukken vlees die we in Nederland niet eten. Kippenpoot waar alleen de nagel vanaf gehaald was en de vel nog volledig omheen zat. Stukken bot met vlees waar we geen idee van hadden welk deel van de kip het was. We hadden een deel opgegeten maar vonden het niet heel smakelijk. Toen we terug liepen naar het hostel kochten we nog een pak koekjes om de smaak weg te krijgen. We gingen voor het slapen nog even op het dak terras onder de sterrenhemel zitten waar we de stadskaart van Lijiang gingen bestuderen.

Stippel tekst

Leshan met de grootste Boeddha ter wereld kijkend over de rivier. Niet te geloven dat ze zoiets uit de rots gehakt hebben. Heel veel Chinezen zagen ons ook als een soort big Boeddha toen we met ze in een wachtrij stonden. Een markt met bakken vol vissen, schildpadden, krabbe, garnalen, inktvissen was wederom weer leuk om langs te lopen. En even verder buiten, de slacht huisjes waar het vlees buiten werd uitgestald. Na een fijne treinreis kwamen we dan eindelijk in Kunming aan waar we met 25 graden heerlijk met biertje in de zon konden vertoeven. Jonge Chinezen van 10 jaar oud gemiddeld kunnen het beste engels spreken. In een toko waar we wat gingen eten kookten de ouders en communiceerde de zoon van 10 jaar oud met ons over wat we wilde eten. In de bus naar de garden expo stond de bus even stil bij een stoplicht. De Busschaufeur opende tot onze verbazing even de klep naast hem waar de motor zit om even het oliepeil te checken. Dat kan allemaal hier en is nog handig ook. Garden expo Kunming, waar ook Nederland vertegenwoordigt is met uiteraard een molen. Een bloemen zee van gele, rode, roze en oranje klaprozen bij de entree, gaf ons een heerlijk lente gevoel. In het Chinees worden vragen altijd gesteld met ja en nee erin. Dus ze zeggen altijd 'gaat het goed of niet goed?'. Ontmoeting met een Engelse kerel die voor vier jaar Engels geeft in China. Hij vertelde echt super interessant verhalen over China. Hij had onlangs zijn gsm in een taxi laten liggen en belde toen zijn gsm op waarna hij met de taxi chauffeur afgesproken had waar ze elkaar ontmoeten om de gsm terug te kunnen geven. En dat dan met de gedachte dat je op straat moet oppassen dat je gsm niet gestolen wordt. Samen met de Engelse kerel en een Oostenrijker hebben we s'avonds gegeten. We hadden heerlijk eten met rum erbij gemaakt van maïs. De rum had nogal een bizarre smaak. Bij het afrekenen zag de Engelse een pot met olijven staan waar de maïs rum in was gegoten. Hij wilde meteen een fles er van kopen om te proeven. De smaakt van de rum was maïs en olijven samen.

Chengdu en Panda's

De lieve panda's bezocht en gestoepkrijt met Chinezen. We moesten vroeg op om vervolgens met een busje naar het panda ressort gebracht te worden. We liepen het park binnen waar voornamelijk bamboe is aangeplant. We liepen met een groep van tien mensen naar het eerste buitenverblijf van de panda's. Daar zagen we vier kleine panda's die met elkaar aan het spelen waren en behendig de boom inkropen. Er waren meer verblijven bij elkaar waar ook wat groter panda's in zaten en zelfs een panda met een jonkie rond liep. We liepen verder en kwamen bij de rode panda's. Deze zijn een stuk kleiner en lijken een beetje op vossen. Als laatste kwamen we bij een groot verblijf waar een stuk of 8 panda's bij en tegen elkaar lagen bamboe te eten. Ze doen zich voor als luie beesten want ze ploffen neer en gaan dan rustig bamboe eten. Ook laten ze zich soms rustig achterover vallen om op hun rug verder te eten. Na een half uur genoten te hebben van deze panda's kregen we nog een film te zien over de onderzoeken die ze doen bij panda's. Vooral het voortplanten in natuurlijke omgeving van deze beesten gaat moeizaam. Terug in het hostel zijn we naar people square gewandeld. In dit park was het overvol met Chinezen die weer plezier aan het maken waren met van alles. We liepen rustig rond en kwamen op een groot plein waar opeens een Chinees Dave aantikte. De Chinees schreef 'fun' op de grond en Dave knikte ja. Toen begon de Chinees de geschiedenis van China op de grond te tekenen. Ondertussen waren er al 20 mensen om Dave en de Chinees heen komen staan. De Chinees ging ijverig te werk en tekende er op los. Soms dan vroeg hij aan Dave of hij het snapte en dan knikte Dave van ja. Het was leuk om te zien hoe snel de aandacht van de Chinezen van de ene activiteit naar de andere activiteit schakelen. Wederom weer een erg leuke middag gehad in het park.

Treinreis naar Chengdu

Een treinreis door de bergen waar koolzaad velden met hun gele kleur de terrassen domineren. De trein is met schotten opgedeeld waar tussen zes bedden hangen. Steeds drie bedden boven elkaar. In de trein ontmoeten we drie Chinezen die voor zaken in Xian waren. Ze vinden onze manier van reizen erg interessant en vragen hoe we eten bestellen in restaurants zonder Chinees te kunnen. Wij laten ons boekje zien waar we wat Chinese karakters in hebben geschreven zoals groente, vlees, tofu, specialiteiten etc. Ze moeten er om lachen maar vinden het wel een goeie van ons. De trein rijdt langzaam door de bergen en als we een tunnel uitrijden is het landschap veranderd in een wit sprookjesachtig berglandschap. Wij liggen rustig op onze bedden en genieten van het uitzicht. Na een uurtje zijn we de hoge bergen weer uit en stopen we bij een stad (een dorp voor Chinese begrippen). Bij ons komen een oma met dochter zitten die eigelijk een plaats hadden op het bovenste bed. Wij laten ze beneden liggen wat ze erg waarderen. De tijd gaat langzaam. Soms zitten we bij het raam en soms liggen we op onze bedden. In het landschap zien we langzaam in de dalen de terrassen met gele bloemen. Het blijken koolzaadvelden te zijn. Ook grote bamboe- en siergras soorten zien we steeds meer. Als de trein s'avonds Chengdu binnen rijdt hebben we onze instant noodels al op, net als de rest van de Chinezen in de trein. We stappen uit en kunnen gemakkelijk de metro vinden om bij ons hostel te komen.

Xi'an

Fietsen over de 15km lange muren van Xi'an. Het was heerlijk weer om te fietsen en tegelijkertijd de stad van boven te bewonderen. Eerste moesten we door de drukke straten van Xi'an naar de muur lopen. Via een raar zebrapad waar je eerst dwars over moest steken en daarna een stuk tussen het verkeer liep kwamen we bij de ingang naar de muur. Toen we eenmaal op de muur waren was het rustig. Alleen wat wandelaars en fietsers kwamen soms voorbij. De muur van 25 breed en 20m hoog liep als een lange straat langs alle daken. Vanuit hier hadden we mooie uitzichten over de omliggende parken. Levendige parken wel te verstaan, waar werd getafeltennist, gebadmintond, gevliegerd, gewandeld, gesport, gezeten, gespeeld etc. We huurde een fiets en vonden het weer heerlijk om na anderhalve maand weer is te fietsen. We reden heel de muur af wat ongeveer 15km bedroeg. Toen we de fietsen weer inleverden en verder wandelde was dat ook wel weer lekker. We wandelde door een bar straat heen waar allemaal stellen in de meest bizarre kleding op de foto werden gezet. Daarna kwamen we in de islamitische wijk waar we door een smal straatje wandelde. Hier zagen we echt oude vervallen huisjes waar de kleding werd gewassen in de goot en daarnaast het afval werd gedumpt. Een oud omaatje zagen we nog proberen een kat weg te jagen en bij een doorkijk zagen we de waslijn tussen de huisjes vol met was hangen. Na weer redelijk lang gewandeld te hebben kwamen we bij een park waar een zaal was met allemaal rollerskates. Dit was voor ons weer een verrassing. Het park was nog in de aanleg waardoor we extra geïnteresseerd over de paden wandelde. Twee grote waterpartijen waar op gevaren werd, gaf meteen al een levendig beeld. Ook werd er onder partytenten gepoold en thee gedronken. Kinderen konden in een kleine kermis zich vermaken wat voor gelach zorgde waardoor we alleen maar blije mensen in het park zagen. Eenmaal buiten het park was de rust voorbij en zoefden de electrische scooters weer kei hard voorbij.

Huá Shãn

Vroeg opgestaan voor bezoek aan de 2160m hoge Huá Shãn berg. Om 5:15uur ging de wekker omdat we om 6:30uur een bus op het station moesten hebben die ons naar de berg zou rijden. We moesten op het station goed zoeken naar de bus maar had hem gelukkig uiteindelijk gevonden, althans de halte. Na een half uur wachten was onze bus nog niet voorbij gekomen. We zijn toen terug naar het hostel gegaan waar ze ons vertelde dat we bij de verkeerde halte stonden. Grrrrrrr. Waren we bijna in een verkeerde bus gestapt! Ze zeiden nu dat we de trein ook konden nemen. Dat was raar want eerst zeiden ze dat alleen een bus er naar toe reed. Maar we gingen dan toch maar met de trein. We kochten een 'hard seat' plek, wat de laagste klasse is in de trein. We kwamen tussen de Chinezen met grote pakketten op hun schouders te lopen. Toen we de trein binnen stapte viel ons de het interieur niet tegen. Er waren goede stoelen en het was niet heel druk, net een Nederlandse trein zonder spits uur. Alle soorten chinezen zaten in de trein en er kwamen ook verkopers voorbij. Ze gingen midden in de coupe staan om bijvoorbeeld een riem te verkopen. Jammer dat we hem niet konden verstaan want hij kon wel een half uur praten over de reden waarom je die riem moest kopen. Na 2 uur stapte we uit de trein en kwamen op een station terecht dat in een derde wereld land stond. Vervallen huizen met zwervers en wegen met gaten erin waar oude barrels over reden zorgde ervoor dat wij echt naar elkaar keken dachten 'waar zijn we nu weer in beland'. Met een zwarte taxi konden we uiteindelijk het vervallen gehucht verlaten en kwamen op het bezoekers centrum van de berg aan. Daar konden we kaarten krijgen voor de berg. We werden eerst met een busje een stuk de bergen in gereden. Steile wanden rezen langs het busje op waarna we uiteindelijk bij een kabelbaan terecht kwamen. We konden ook de trap nemen maar de kabelbaan ging toch een stukje sneller dachten we. Eenmaal in de gondel kwamen we langzaam boven in de bergen terecht. De zon werd helderde en het uitzicht mooier. Eenmaal op de top konden we met heel veel trappen op verschillende toppen komen. Steeds hadden we erg mooie uitzichten over de bergtoppen en trappen die er naartoe leidde. De trappen waren soms erg gevaarlijk vanwege het ijs en sneeuw wat er op lag. Hierdoor moesten we voorzichtig lopen. Na veel mooie views gehad te hebben gingen we terug met de gondel naar beneden en met het busje de bergen weer uit. Nu moesten terug naar Xi'an zien te komen. Na wat nagevraagd te hebben kwamen we bij de bus uit die we s'ochtends ook hadden moeten hebben alleen dan naar de berg toe. We stapten in de bus waar ieder van ons 11 kaartjes kregen voor bewijs van betaling. Eenmaal na 2 uur terug in Xi'an aan gekomen waren we goed moe van de dagtocht.